ترموگرافی تجهیزات فرآیندی

درباره ترموگرافی تجهیزات فرآیندی

از دیدگاه پایش وضعیت به تجهیزاتی که با بازه‌های گسترده‌ای از دما، فشار و جریان (فلو) در ارتباط بوده و مواد جامد، مایع و یا گاز در طول سیستم‌های آنها در تبادل و فعل و انفعال است، تجهیزات فرآیندی گفته می‌شود. در صنایعی مانند نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه، نیروگاه‌های بخار، صنایع ذوب و نورد فلزات و بسیاری صنایع دیگر می‌توان تجهیزات فرآیندی مختلفی را مشاهده نمود. ترموگرافی یکی از روش‌های کارآمد در پایش وضعیت تجهیزات فرآیندی است.

ترموگرافی تجهیزات فرآیندی

عیوب تجهیزات فرآیندی

پارامتر دما یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های عملکرد در اغلب صنایع فرآیندی است. در این صنایع، محدوده دما از مقادیر بسیار پایین (زیر صفر) تا مقادیر بسیار بالا قابل مشاهده است. تکنیک ترموگرافی برای ارزیابی مقادیر دمای سطوح تجهیزات و ثبت تصاویر حرارتی آن‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در مواردی که بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش تلفات حرارتی مطرح باشد، این تکنیک بهترین گزینه برای ممیزی حرارتی سطح تجهیزات است.

ترموگرافی تجهیزات فرآیندی-3
ترموگرافی تجهیزات فرآیندی
ترموگرافی تجهیزات فرآیندی-1

در تجهیزات تحت خلا (فشار منفی)، روش ترموگرافی بهترین و دقیق‌ترین ابزار برای تشخیص نشتی یا مکش مضر (False Air) در طول فرآیند محسوب می‌شود.

همچنین، در مواردی که نیاز باشد کیفیت و ضخامت پوشش عایق سطوح داغ ارزیابی و میزان تبادل حرارتی آن‌ها مشخص شود، ترموگرافی بهترین گزینه است.

ترموگرافی تجهیزات فرآیندی
ترموگرافی تجهیزات فرآیندی

این تکنیک همچنین یکی از ابزارهای مکمل در تشخیص وجود نشتی داخلی (Passing) در والوها یا شیرهای صنعتی است که در کنار تکنیک اولتراسونیک می‌تواند دقت ارزیابی را افزایش دهد.

در فرایندهای سرد مانند کارخانه‌های تولید اکسیژن مایع یا آمونیاک که سازه‌ها دمایی در مقادیر بسیار پایین (منفی ۸۰ درجه سانتیگراد) دارند، روش ترموگرافی برای ارزیابی پوشش عایق بدنه تجهیزات بسیار حیاتی و موثر است.

همچنین، از تکنیک ترموگرافی برای ارزیابی و تعیین سطح سیال داخل مخازن نیز می‌توان استفاده نمود. با استفاده از این تکنیک و در صورت فراهم بودن شرایط بازرسی، می‌توان وجود رسوب در طول مسیر انتقال سیالات دو فازی (مانند دوغاب یا گاز و غبار) را نیز تشخیص داد.

ترموگرافی تجهیزات فرآیندی

از دیدگاه پایش وضعیت، تجهیزاتی که با بازه‌های مختلفی از مقادیر دما، فشار و جریان سیالات یا گازهای خیلی داغ یا خیلی سرد در ارتباط هستند، به عنوان تجهیزات فرایندی شناخته می‌شوند. نمونه‌های مختلفی از این تجهیزات را می‌توان در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع ذوب و نورد فلزات، کارخانه‌های سیمان و . . . مشاهده نمود. به دلیل اهمیت بالای پارامتر دما و درجه حرارت در تجهیزات فرایندی، ارزیابی مقادیر دما و الگوهای توزیع حرارت در این بخش بسیار حائز اهمیت است. از این ‌رو، بازرسی ترموگرافی به عنوان یک روش ارزشمند، کاربردهای منحصر به فردی در این حوزه دارد. تجارب چندین ساله شرکت فراپایش باختر در حوزه ترموگرافی تجهیزات فرآیندی، ما را بر آن داشت که این تجارب را در قالب دوره‌ای با عنوان ترموگرافی تجهیزات فرایندی تدوین و ارائه نماییم. در این دوره آموزشی، موارد مختلفی از کاربردهای ترموگرافی در پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات فرآیندی بیان شده و از صنایع مختلف، مثال‌های متنوعی ارائه می‌گردد. مشکلات عایقی در پروسه‌های داغ، تلفات حرارتی در بدنه بویلرها یا دیگ‌های بخار، تخریب نسوز و رفرکتوری در داکت‌ها و بسیاری موارد دیگر، از جمله موضوعاتی است که در این دوره تشریح و بررسی می‌شود.

ترموگرافی تجهیزات فرآیندی

شرکت مهندسی فراپایش باختر به کارشناسان و تکنسین‌های تعمیرات مکانیک، تأسیسات و پایش وضعیت توصیه می‌نماید که در این دوره آموزشی شرکت نمایند. جهت کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در خصوص مدت و محتوای دوره، با واحد آموزش شرکت مهندسی فراپایش باختر تماس حاصل فرمایید. با بهره‌گیری از این آموزش‌ها، می‌توان از تکنیک ترموگرافی به عنوان ابزاری مفید و ارزشمند در پایش وضعیت تجهیزات فرایندی استفاده نمود و با انجام بازرسی‌های به موقع و دقیق، رخداد عیوب را در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده و با انجام تعمیرات به موقع از توسعه خرابی و تحمیل هزینه‌های بیشتر جلوگیری نمود.