ترموگرافی تجهیزات الکتریکی

Transformers Thermal imaging ترموگرافی ترانسها
ترموگرافی تابلوهای الکتریکی electrical panels thermal imaging
Arial thermal imaging ترموگرافی خطوط هوایی

ترموگرافی، ابزاری دقیق، ایمن، سریع و قدرتمند در پایش وضعیت تجهیزات الکتریکی . . .

قدیمی‌ترین و پرکاربردترین بخش بازرسی ترموگرافی تجهیزات صنعتی، در زمینه عیب‌یابی تجهیزات الکتریکی است. در گذشته، سرویس و نگهداری تجهیزات الکتریکی به برخی فعالیت‌های PM (تعمیرات پیشگیرانه یا Predictive Maintenance) محدود می‌شد. در هنگام تعمیرات دوره‌ای و بی‌برق شدن تجهیزات و مدارها، گروهی تکنسین عهده‌دار سرویس و آچارکشی اتصالات الکتریکی می‌شدند و طی زمان مشخص، کلیه اتصالات الکتریکی را آچارکشی و محکم می‌کردند. با توسعه دیدگاه‌ها و روش‌های نگهداری و تعمیرات، این گونه اقدامات غیر اصولی در صنایع معتبر منسوخ شده و برنامه‌های نت (نگهداری و تعمیرات) تجهیزات بسیار دقیق‌تر، موثرتر و هدفمندتر اجرا می‌شوند. یکی از علل این تغییر روش‌ها و رویکردها، توسعه دانش نت و پیدایش روش‌ها و ابزارهای پیشرفته در پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات است. در حوزه تجهیزات الکتریکی، تکنیک ترموگرافی یکی از روش‌های موثر و ارزشمند پایش وضعیت و عیب‌یابی به شمار می‌رود.

high voltage bushing thermal imaging
fuse defects
Loose Connection

ترموگرافی روشی موثر

اساس کار ترموگرافی در پایش وضعیت تجهیزات الکتریکی تابعی از وجود جریان در مدار است. در هر نقطه‌ای از یک مدار الکتریکی که به دلیل وجود مصرف‌کننده، جریان الکتریکی جاری باشد، می‌توان از ترموگرافی برای پایش وضعیت دمای آن استفاده نمود. به دلیل غیرمخرب و غیرتماسی بودن روش ترموگرافی، هیچگونه اختلالی در عملکرد تجهیزات تحت بازرسی در حین انجام کار ایجاد نمی‌شود.  از آنجا که مقاومت ذاتی در تجهیزات و مدارات الکتریکی هیچگاه صفر نمی‌شود، همواره به دلیل وجود این مقاومت، بخشی از جریان به گرما تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی، ابزار ترموگرافی یا ترموویژن بهترین گزینه برای ارزیابی و پایش وضعیت خواهد بود. از طرفی، وجود هرگونه محدودیت در برابر عبور جریان موجب تمرکز حرارت و افزایش دما در مدار شده و از طرف دیگر، با انجام ترموگرافی می‌توان این محدودیت‌ها را شناسایی و شدت آن را نیز مشخص نمود.

تمرکز حرارت غیرعادی بر روی اتصال خروجی یک کنتاکتور به دلیل شل بودن اتصال

شناسایی عیوب الکتریکی

قدیمی‌ترین و پرکاربردترین بخش بازرسی ترموگرافی تجهیزات صنعتی، در زمینه عیب‌یابی تجهیزات الکتریکی است. به روش بازرسی ترموگرافی می‌توان حجم قابل توجهی از عیوب تجهیزات و مدارات الکتریکی را شناسایی نمود. این توانمندی از آنجا می‌آید که پارامتر دما یکی از اولین نشانه‌های تغییر در عملکرد تجهیزات الکتریکی است. هرگونه تغییرات غیرعادی دما می‌تواند نشانه‌ای از آغاز یک خرابی باشد که ممکن است در صورت عدم تشخیص و اقدام به موقع، به فاجعه‌ای بزرگ منجر شود. مشکلاتی مانند نصب و مونتاژ غیراصولی و غیراستاندارد، بی‌کیفیت بودن تجهیزات و اجزاء مدار، طراحی نامناسب، عبور جریان اضافی از اجزاء مدار، نابالانسی جریان، آلودگی، محدودیت تهویه و… هر یک به نوعی منجر به افزایش دما در تجهیزات الکتریکی می‌شوند. در صورت عدم شناسایی و تشخیص به موقع، افزایش دما موجب توسعه خرابی و ایجاد آسیب در سایر بخش‌ها و تجهیزات می‌گردد.

انفجار و تخریب کامل یک بریکر فشارقوی بر اثر مشکل در اتصالات در لحظه کلیدزنی

ترموگرافی و فراپایش باختر

از آنجا که روش ترموگرافی غیرمخرب و غیرتماسی است، هیچ‌گونه اختلالی در عملکرد تجهیزات تحت بازرسی در حین انجام کار ایجاد نمی‌شود. ترموگرافی تجهیزات الکتریکی را می‌توان در حین برق‌دار بودن تجهیزات، بدون نیاز به تماس مستقیم و از فاصله ایمن انجام داد. این قابلیت ارزشمند برای ارزیابی تجهیزات برق فشارقوی بسیار کاربردی و مفید است. از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت در ترموگرافی تجهیزات الکتریکی عبارت‌اند از:

  • آشنایی با عملکرد تجهیزات تحت بازرسی ترموگرافی
  • وجود دانش و تجربه تعمیراتی
  • مسلط بودن به کاربردهای دوربین ترموگرافی
  • وجود علاقه
  • انگیزه و دانش کافی در بازرسی ترموگرافی تجهیزات الکتریکی

شرکت مهندسی فراپایش باختر یکی از معتبرترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات بازرسی ترموگرافی تجهیزات الکتریکی است. ما علاوه بر انجام ترموگرافی دقیق و مطمئن، ضمن شناسایی و تعیین شدت عیب، راهکارهای تعمیراتی مناسب جهت رفع عیب را نیز ارائه می‌دهیم. انجام سال‌ها بازرسی و عیب‌یابی به روش ترموگرافی در صنایع بزرگی همچون نیروگاه ها، انواع پستهای توزیع و انتقال برق، تجهیزات فشار متوسط و فشارقوی برق و . . . تجارب ارزشمندی را حاصل کرده که مشابه آن کمتر دیده شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با بخش خدمات ترموگرافی شرکت تماس حاصل فرمایید.