ترموگرافی ساختمانها (ممیزی انرژی)

ترموگرافی ساختمان building envelope thermal imaging

الزامات ممیزی انرژی در ساختمان‌ها به روش ترموگرافی

روش ترموگرافی یک روش یا تکنیک ارزشمند است که جزو تست‌های غیرمخرب یا غیرتهاجمی در بازرسی محسوب می‌شود. در این روش بازرسی، الگوهای توزیع حرارت و مقادیر دمای سطوح در قالب تصاویر ترموگرام ارزیابی می‌شوند. ارزیابی ترموویژن توسط دوربین‌های ترموگرافی انجام می‌شود. دوربین ترموگرافی نوعی گیرنده انرژی حرارتی است که انرژی حرارتی سطح اجسام را  پس از دریافت، به‌صورت تصویر حرارتی همراه با دما نمایش می‌دهد.

هدف از انجام ترموگرافی، تعیین منابع تلفات انرژی حرارتی و برودتی در بخش‌های ساختمان‌ها است. مختلف ارزیابی ترموویژن یا ترموگرافی ساختمان‌ها بر اساس درخواست و نیاز مشتری، بسیار متنوع و متفاوت است. در برخی موارد انجام بازرسی با دیدگاه Qualitative انجام می‌شود تا الگوهای توزیع حرارت بر روی سطوح داخلی و بیرونی مشخص گردد. در برخی موارد نیز علاوه بر ارزیابی الگوهای توزیع حرارت بر روی سطوح، مقادیر اختلاف دما، نقاط ضعف مصالح ساختمانی، اشکالات مربوط به اجزاء و تجهیزات جانبی نیز تحت ارزیابی قرار گرفته و اشکالات آنها را مشخص می‌کنیم. صرف‌نظر از هدف و نوع بازرسی، مُهیا بودن شرایط ارزیابی، یکی از الزامات اصلی برای دستیابی به نتایج صحیح و قابل‌استناد است. شرایط محیطی مانند روز یا شب بودن زمان بازرسی، سرعت   جهت وزش باد، اختلاف دمای داخل و بیرون  و وضعیت بارش (برف‌وباران)، از جمله مواردی هستند که بایستی قبل از شروع بازرسی و در حین بازرسی مدنظر باشند.

الگوی توزیع حرارت سطح بدنه یک ساختمان بر روی صفحه‌نمایش یک دوربین ترموگرافی

بازرسی ترموگرافی (ممیزی انرژی) ساختمان‌ها

هر جا که تغییرات دما و درجه حرارت وجود داشته باشد، بازرسی ترموگرافی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. موضوع ترموگرافی ساختمان‌ها، یکی از مهمترین و ارزشمندترین کاربردهای ترموگرافی است که متاسفانه در صنعت ساختمان کشور ما به آن چندان توجهی نمی‌شود. روش ترموگرافی به همان اندازه که در بخش ساختمان‌های مدرن کاربردی است، برای ساختمان‌های قدیمی نیز می‌تواند اثربخش و ارزشمند باشد. برخی از کاربردهای ترموگرافی در صنعت ساختمان عبارتند از:

  • ارزیابی کیفیت متریال و اجزاء مصالح ساختمانی از نظر هم‌پوشانی
  • ارزیابی وضعیت پیوستگی و عدم وجود منفذ یا حفره در اجزاء و دیوارها
  • وضعیت آب‌بندی بین درب‌ها و پنجره‌ها
  • ارزیابی کیفیت پنجره‌های دو جداره

در مناطق جغرافیایی و کشورهایی که هزینه منابع انرژی بالاست و یا منابع سوخت‌های فسیلی محدود است، موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در مناطق سردسیر، بخش قابل توجهی از درآمد خانوار صرف هزینه مصرف سوخت در سیستم‌های گرمایشی می‌شود و این موضوع در مناطق گرمسیر نیز به همین ترتیب است.

مهمترین مواردی که ما در بازرسی ترموگرافی (ممیزی انرژی) ساختمان‌ها به آن می‌پردازیم عبارتند از:

  •  تشخیص نشتی یا فرار (ورود/خروج) هوا از ساختمان
  • تشخیص ضعف پوشش عایق در بخش‌های عایق‌کاری شده ساختمان
  • نفوذ نم یا رطوبت به بدنه و اجزاء ساختمان
  • ارزیابی عملکرد سیستم‌های گرمایش از کف 
  • ارزیابی کیفیت و تشخیص نشتی در عایق بام ساختمان
  • ارزیابی کیفیت و توان ایزولاسیون حرارتی پنجره‌های دو جداره
  • ارزیابی و عیب‌یابی سیستم‌های الکتریکی (تابلوهای برق، کنتورها و جعبه فیوزها و . . .) و سیستم‌های مکانیکی (موتورخانه‌ها، دیگ‌های بخار و . . .) در مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی بزرگ

 متخصصین بازرسی ترموگرافی ساختمان در شرکت فراپایش باختر، با انجام بازرسی‌های دقیق از ساختمان‌ها، منابع هدر رفت و تلفات انرژی حرارتی و برودتی را مشخص نموده و گزارش‌های مبسوطی از منابع تلفات حرارتی و برودتی ساختمان ارائه می‌دهند. با استناد به این گزارش‌ها می‌توان میزان Energy Saving یک ساختمان قدیمی یا یک ساختمان مدرن را مشخص نمود. جهت کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در خصوص مزایا و منافع حاصل از ترموگرافی ساختمان‌ها با شرکت فراپایش باختر تماس حاصل فرمایید.

هرگونه نقل قول، نشر و یا کپی‌برداری با ذکر منبع مجاز است.